dinsdag 18 september 2012

Schönheit aus der Schachtel: Die Märklin-01

Nog niet eerder heb ik zulke reusachtige loopwielen mogen voorzien van vet en vuil. En ik kan me ook niet herinneren dat er een lok zo is opgeknapt van een beetje patina! Na al dat KM1 geweld is een Märklin-lok wel even ontnuchterend. Helaas heb ik deze keer geen foto's gemaakt van het nog onbehandelde exemplaar, maar dat voldoet toch niet echt aan de huidige eisen. Want wat zijn we eigenlijk verwend!
Vorher durfte ich solch riesige Treibräder noch nicht mit Fett und Schmutz versehen. Und ich kann mich auch nicht erinnern, dass eine Lok sich mit einem bisschen Patina so herausgemacht hat. Nach der ganzen KM1-Gewalt ist eine Märklin-Lok halt ziemlich ernüchternd. Leider habe ich diesmal keine Fotos von dem noch unbehandelten Exemplar gemacht, das doch nicht wirklich den heutigen Anforderungen entspricht. Denn was sind wir eigentlich verwöhnt!

Deze keer geen 3D weathering. Dus ik moest vooral met mijn airbrush deze vrij kale machine toch interessant maken. Door af te wisselen tussen glans en mat is dit goed geslaagd. Ook het loopwerk heeft nog extra glans gekregen, en de hoge delen wereden voorzien van een bijna droge kwast met glanzend rood. Rood is een zeer transparante kleur, dus dat is vrij eenvoudig aan te brengen zonder al het onderliggende vuil te bedekken.
Diesmal kein 3-D-Weathering. Also musste ich mit meiner Airbrush diese ziemlich kahle Maschine interessant machen. Durch einen Wechsel zwischen glänzend und matt ist dies gut gelungen. Auch das Laufwerk hat noch zusätzlich Glanz erhalten, und die erhabenen Teile wurden mit einem fast trockenen Pinsel mit einem glänzenden Rot versehen. Rot ist eine sehr transparente Farbe, ist also ziemlich einfach anzubringen, ohne all den darunterliegenden Schmutz zu verdecken.
Gemorste kolen en een niet schoongeveegde frontplaat geven de nodige textuur. De in de lak verzegelde pigmentpoeders geven deze machine net iests meer kleur en variatie, maar de totale indruk mag zeker niet te bont zijn.

Zerstoßene Kohlen und eine nicht freigekehrte Frontschürze gaben die notwendige Textur. Das mit dem Lack versiegelte Pigmentpulver gibt dieser Maschine etwas mehr Farbe und Abwechslung, aber der Gesamteindruck dürfte sicher nicht zu bunt sein.
 

 De fotosessie was weer een plezierige bezigheid. Het licht scheen  's ochtends vroeg zo mooi langs de ketel dat mijn camera overuren maakte. Het effekt is ongekend fraai, en dit beschouw ik als één van mijn betere foto's. Dit is voor mij de essentie van een baureihe 01: Slank, lang en elegant!
Die Fotosession war wieder eine vergnügliche Beschäftigung. Das Licht schien frühmorgens so schön den Kessel entlang, dass meine Kamera Überstunden machte. Es ist ein ungeheuer ansprechender Effekt, und dies bezeichne ich als eines meiner besseren Fotos. Das ist für mich die Essenz einer Baureihe 01: schlank, lang und elegant!

Wiebe nr. 14, die fröhliche V100.


Ernst Jorissen heeft me gevraag of ik zijn Wiebe-lok zeer subtiel wilde weatheren. Dat is nog niet zo eenvoudig als het lijkt. Eerst heb ik gekeken naar voorbeeldfoto's. Te zien is een lok die zeer goed wordt onderhouden, en deed me denken aan vrachtwagenchauffeurs die ook zo zuinig zijn op hun eigen truck. Zo zal het bij Wiebe niet anders zijn. maar wanneer de lok enige dagen achtereen heeft gewerkt, is er toch bij sommige beelden vuil te zien.

Ernst Jorissen fragte mich, ob ich seine Wiebe-Lok subtil altern könne. Das ist nicht ganz so einfach, wie es aussieht. Zuerst suchte ich nach Vorbildfotos. Zu sehen ist eine Lok, die sehr gut unterhalten wird, was mich an LKW-Fahrer erinnerte, die auch so pfleglich mit ihrem eigenen Truck umgehen. So wird es bei Wiebe nicht anders sein. Aber wenn die Lok einige Tage hintereinander im Einsatz war, ist doch auf manchen Bildern Schmutz zu sehen.

 
Maar de wetten die in het grootbedrijf gelden, gelden niet altijd in schaal 1. Zo'n perfect onderhouden lok is nu eenmaal snel speelgoedachtig, en contasteert fel met het bijna volledig gepatineerde goederenwagenpark van de eigenaar. Dus is er gekozen voor dit stadium. Nu heeft nummer 14 wel die echte dieselflair, waar ik zo'n zwak voor heb!
Nur die Regeln, die im Großbetrieb gelten, gelten nicht immer in Spur 1. Solch eine perfekte Unterhaltung ist nun einmal schnell spielzeughaft und bildet einen starken Kontrast zum beinahe komplett patinierten Güterwagenpark des Besitzers. Also wurde dieses Stadium gewählt. Nun hat die Nummer 14 wohl das richtige Dieselflair, für das ich nun mal eine Schwäche habe!

donderdag 13 september 2012

Vierheim: Epoche IV Pur.

Ich habe entschlossen meine kleine Anlage zu verkaufen, und um ein gutes Bild davon zu bekommen eignet sich einen Blog perfekt. Leider nur auf  Holländisch. Aber die Bilder sprechen für sich!
Schauen Sie mal auf http://epoche4.blogspot.nl/.

http://epoche4.blogspot.nl/

zaterdag 8 september 2012

Die Baureihe 85: der formschöne Kraftprotz.


Eén brok kracht: de baureihe 85 van KM1 in 1 op 32.
Ein Kraftprotz: Die Baureihe 85 von KM 1 in 1:32.
Het ontwerp van baureihe 85 was het toonbeeld van de eenheidslok: het loopwerk stamde grotendeels van de br.44, de ketel van de br. 62. Toch zijn de ingenieurs er in geslaagd een fraai geproportioneerde machine te creëren. De br. 85 was voor het goederenvervoer op steile bergtrajecten ontworpen, en de Höllentalbahn was lange tijd de enige plek waar deze 10 loks te vinden waren.
 
Der Entwurf der Baureihe 85 war das Musterbeispiel einer Einheitslok: Das Laufwerk stammt großenteils von der BR 44, der Kessel von der BR 62. Es ist den Ingenieuren aber gelungen, eine wohlproportionierte Maschine zu kreieren. Die BR 85 wurde für den Güterverkehr auf steilen Bergstrecken entwickelt, und die Höllentalbahn war lange Zeit der einzige Ort, wo diese zehn Loks zu finden waren.
 

Duitse ingenieurs werkten de pompen en leidingen niet weg: daardoor raak je niet snel uitgekeken. Ook deze machine is bezaaid met details. Een genot om te patineren!
 
Die deutschen Ingenieure versteckten die Pumpen und Leitungen nicht: Dadurch sieht man sich auch nicht schnell satt. Auch diese Maschine ist übersät mit Details. Ein Genuss zum Patinieren!


Ook de achterzijde is mooi vormgegeven.
 Auch die Rückseite ist sehr gut wiedergegeben.

KM1 heeft weer eens laten zien dat alleen met veel liefde en aandacht zo'n prachtige lok gemaakt kan worden. Van de fijnste leidingen tot de te openen kolenbak, alles is met dezelfde toewijding gemaakt.
Dankzij het 'Freilaufgetriebe' is het patineren van de wielen een stuk eenvoudiger, en zorgt ook voor bijzonder soepele rij-eigenschappen, vooral bij lage snelheden. Daar deze lok maar een topsnelheid had van 50 km/p.u. is dit uiteraard van groot belang.
 
KM 1 hat wieder einmal gezeigt, dass solch eine prächtige Lok nur mit viel Liebe und Aufmerksamkeit gemacht werden kann. Von den feinen Leitungen bis zum offenen Kohlenkasten, alles ist mit derselben Hingabe gemacht.
Dank des Freilaufgetriebes ist das Patinieren der Räder etwas einfacher, und es sorgt auch für besonders geschmeidige Laufeigenschaften, vor allem bei niedrigen Geschwindigkeiten. Da diese Lok nur eine Höchstgeschwindigkeit von 50 km/h hatte, ist dies natürlich von großem Belang.
 


een foto die overtuigd: rond de klinknagels is duidelijk het 3D effect te zien.
Ein Foto, das überzeugt: Um die Nieten ist deutlich der 3-D-Effekt zu sehen.
Door het mengen van verf met poeder kan ik het samengekoekte vuil dat zich hardnekkig rond klinknagels en naden ophoopt perfect nabootsen. Dit is wel een tijdrovende techniek, maar het eindresultaat maakt het meer dan waard!

Durch das Mischen von Farbe und Pulver kann ich den zusammengebackenen Schmutz, der sich hartnäckig an Nieten und Nähten ansammelt, perfekt nachbilden. Das ist zwar eine zeitraubende Technik, aber das Endresultat ist mehr als lohnenswert!

Bij deze baureihe was het gebruikelijk dat elke machine zijn vaste lokpersoneel had, en daardoor waren deze machines tot het einde toe goed onderhouden. Ik wilde deze lok in zijn laatste dagen van actieve dienst weergeven: her er der zijn al kleine roestplekjes te zien, maar een vette lap met olie zorgt toch voor een verzorgd uiterlijk.
 
Bei dieser Baureihe war es üblich, dass jede Maschine ihr festes Lokpersonal hatte, und dadurch wurden diese Maschinen bis zum Ende gut unterhalten. Ich wollte diese Lok in den letzten Tagen ihres aktiven Dienstes wiedergeben: Hier und da sind kleine Roststellen zu sehen, aber ein gut getränkter Öllappen sorgt doch wieder für ein gepflegtes Äußeres.
 


De Baureihe 85 van KM1.Meer dan een halve meter puur detail!
Die Baureihe 85 von KM1. Ein halber Meter Detail !

Die Kbs Rungenwagen in Spur 1: einfach Wunder-schön.



Ik mag opnieuw een 'moderne' goederenwagen presenteren, die ook nu weer opvalt door zijn alledaagsheid.
Het zijn juist deze wagens die echt niet mogen ontbreken op een na-oorlogse modelbaan, en de ruime keuze uit interessante beladingen en de uitvoeringen met of zonder remmersbordes zijn een reden om meerdere van deze modellen in te zetten.
Ich möchte wieder einen „modernen“ Güterwagen präsentieren, der auch jetzt wieder durch seine Alltäglichkeit auffällt.
Es sind gerade diese Wagen, die auf einer Nachkriegs-Modellbahn wirklich nicht fehlen dürfen, und die breite Auswahl interessanter Beladungen und die Ausführungen mit und ohne Bremserbühnen ist ein Grund, mehrere dieser Modelle einzusetzen.
 
Voor de prijs hoeft u het niet te laten:  bij Devision models is deze wagen al te koop voor €375,-. Daarvoor krijgt u zeker waar voor uw geld. Kleinseriekwaliteit voor een grootserie prijs!

Am Preis soll es nicht scheitern: bei Division-Models ist dieser Wagen bereits für 375,-- € zu kaufen. Dafür bekommen Sie gewiss Ware für Ihr Geld. Kleinserienqualität zum Großserienpreis!
 
 
Wunder heeft dit detailrijke model volledig in messing weergegeven, op de echte houten wagenvloer na. Zelfs de kopzijden zijn neer te klappen, en de rongen kunnen opgeborgen worden in de daartoe bestemde houders. Ook de rangeertredes zijn een genot om naar te kijken- fijner gaat het niet!

Wunder hat dieses detailreiche Modell bis auf den hölzernen Wagenboden komplett in Messing wiedergegeben. Sogar die Stirnwände sind zu klappen, und die Rungen können in den dafür bestimmten Haltern untergebracht werden. Auch die Rangiertritte sind beim Betrachten ein Genuss – feiner geht es nicht!


Bij dit model heb ik  het vuil (verf en pigment) vooral in de diepere delen te laten te laten zitten, scharnieren hebben een likje zwart met grafietpoeder gekregen.

Bei diesem Modell habe ich den Schmutz (Farbe und Pigment) an den tieferen Teilen angebracht, die Scharniere haben einen Tupfer schwarz mit Grafitpulver bekommen.
 
 De wagenbodem bestaat uit één geheel. Hierdoor lopen de nerven nu over de gehele wagenbodem door. Door de planken afzonderlijk te patineren ontstaat er meer logische variatie, en verlevendigt het geheel op een eenvoudige manier. Nu wacht de wagen nog op snijhout, staalprofielen, buizen of wat voor lading dan ook.

Der Wagenboden besteht aus einem einzigen Teil. Hierdurch laufen die Maserungen durch den gesamten Wagenboden. Durch das separate Patinieren der Bretter entsteht mehr logische Vielfalt, und das Ganze wird auf einfache Weise lebendiger. Nun wartet der Wagen noch auf Schnittholz, Stahlprofile, Rohre oder welche Ladung auch immer.

woensdag 22 augustus 2012

Alltäglich, aber doch etwas Besonderes: mein gesuperter Omm.


 Al enige maanden stond mijn reeds omgebouwde e 040/ Omm 55 te wachten op een stevige weathering. Maar zoals dat soms gaat bij sommige projecten, was er geen inspiratie meer om het karwei af te maken. En dan is het in mijn geval ook verstandig om dit niet toch snel te doen, maar te wachten op nieuwe ideeën.

Einige Monate schon stand mein bereits umgebauter E 040 / Omm 55 da und wartete auf eine kräftige Alterung. Aber wie das bisweilen bei einigen Projekten geht, hatte ich keine Inspiration mehr, um die Arbeit fertigzustellen. Und dann ist es in meinem Fall auch verständlich, das dann nicht schnell zu erledigen, sondern auf neue Ideen zu warten.


Zo viel mijn oog op een foto van deze standaardwagen die, na zijn revisie, voorzien was van zogenaamde 'Elefantsfüsse'. Deze verzwaarde buffers geven deze klassieker een wat moderner uiterlijk. Dat was voldoende om deze gebutste bakwagen nu echt helemaal af te maken. Al weet ik dat in tijdperk IV men liever kolen vervoerde met een zelflosser, toch weerhield mij dit niet zelf een lading kolen er in te maken. Dat ziet er gewoon zo heerlijk overdadig uit!

So fiel mein Blick auf ein Foto dieses Standardwagens, der nach einer Revision mit sogenannten „Elefantenfüßen“ ausgestattet war. Diese verstärkten Puffer geben diesem Klassiker ein etwas moderneres Äußeres. Das reichte, um diesen mitgenommenen Kastenwagen nun doch ganz fertigzustellen. Zwar weiß ich, dass man in Epoche IV Kohlen lieber mit einem Selbstentlader transportierte, doch hielt mich das nicht davon ab, selber eine Ladung Kohlen zu installieren. Das sieht einfach so herrlich üppig aus!

Hierbij een overzicht van de aanpassingen. Tevens voorziet een grondige afbeuling met een soldeerbrander de wagen van een realistisch uiterlijk.

Hier eine Übersicht der Umbaumaßnahmen. Zugleich verschafft ein gründliches Verbeulen mit einem Lötkolben dem Wagen ein realistisches Aussehen.
 
1: nieuwe Zettelkasten van Hübner. Neue Zettelkästen von Hübner
2:niet nader geïdentificeerd U-profiel  Nicht näher identifiziertes U-Profil
3:versterkingsfactor is typisch tijdperk IV Verstärkungen (an den Türen) sind typisch für Epoche IV
4: remstangen en vangijzers   Bremsstangen und Fangeisen
5: onluchtingsstang/ Bremslösezug.  Bremslösezug
6: trekogen   Seilzugösen
7:fijne, doorbroken rangeertreden (Asoa)    Feine, durchbrochene Rangiertritte (ASOA)
8: rangeerdersgrepen uit messingdraad    Rangiergriffe aus Messingdraht
9: messing U-profiel   Messing-U-Profil
10:rangeerdersgrepen uit messingdraad  Rangiergriffe aus Messingdraht
11:schaalkoppeling en remslang van Märklin (liever Nolte)
       Schraubenkupplung und Bremsschläuche von Märklin (besser Nolte)
12:afsluithendel   Absperrhähne
13:verzwaarde buffers van Hübner. Verstärkte Puffer von Hübner
 
Zo heb je zonder al te veel kosten en moeite een hele mooie klassieker die zeker niet mag ontbreken op de modelbaan. Laat u dus niet weerhouden zo'n spartaanse Märklin bakwagen eens goed onderhanden te nemen! U kunt ook wachten tot Wunder dit type gaat uitbrengen, maar op deze manier spaart u zeken een paar honderd euro uit en u loopt het plezier van een zelf-gesuperde wagen niet mis. Dat raad ik echt iedere modelspoorder aan!

So hat man ohne all zu viel Kosten und Mühe einen schönen Klassiker, der auf der Modellbahn sicher nicht fehlen darf. Lassen Sie sich also nicht davon abhalten, sich solch einen spartanischen Märklin-Kastenwagen einmal ordentlich vorzunehmen! Sie können auch warten, bis Wunder diesen Typ herausbringen wird, aber auf diese Weise sparen Sie sicher einige hundert Euro, und Sie lassen sich das Vergnügen eines selber gesuperten Wagens nicht entgehen. Das kann ich wirklich jedem Modellbahner nur empfehlen!


dinsdag 10 juli 2012

KM 1's V90: Der dezente Rangierdiesel.


Graag zou ik nog een keer de loftrompet willen luiden over de V90, maar u weet ondertussen dat ik deze diesellok werkelijk geweldig vind! Deze machine is van voor tot achter overladen met detail, en de uitvoering is zoals we van KM1 gewend zijn: perfect.

Gerne  würde ich noch einmal eine Lobeshymne auf die V 90 singen, wissen Sie doch inzwischen, dass ich diese Diesellok wirklich toll finde! Diese Maschine ist von vorn bis hinten überladen mit Details, und die Ausführung ist so, wie wir es von KM 1 gewohnt sind: perfekt.



Hieronder ziet u enige detailfoto's die duidelijk maken dat stof, vet en roest op dieselloks zo hun eigen plekken hebben. Op onderzoek uitgaan en veel voorbeeldfoto's zorgen voor een authentiek en logisch resultaat.

Hier unten sehen Sie einige Detailfotos, die deutlich machen, dass Staub, Fett und Rost auf Dieselloks ihre speziellen Stellen haben. Nachforschungen anstellen und viele Vorbildfotos sorgen für ein authentisches und logisches Resultat.



Er restte mij dus niets anders dan decent te werk te gaan, en lichte bedrijfssporen aan te brengen, om het karakter van deze lok geen geweld aan te doen. Het dak kreeg weer een fijnschildering van lichte krasjes. Dit zorgt er voor dat het vrij eenvoudige dak ook voldoende aandacht krijgt.

Es blieb mir also nichts anderes, als dezent ans Werk zu gehen und leichte Betriebsspuren anzubringen, um dem Charakter dieser Lok keine Gewalt anzutun. Das Dach erhielt wieder eine Feinbemalung mit leichten Kratzern. Das sorgt dafür, dass das ziemlich einfache Dach auch entsprechende Aufmerksamkeit erhält.


Deze foto zegt eigenlijk wat ik bedoel: hier gaat het hart van elke spoorwegliefhebber toch van sneller van kloppen?

Dieses Foto zeigt eigentlich, was ich meine: Hier schlägt doch das Herz jedes Eisenbahnfreundes schneller, nicht wahr?

maandag 9 juli 2012

Siffige Selbstentlader part 2: Dienstschotterwagen von KM1.

Toen ik dit model in handen kreeg was ik verbijsterd: wat een ontzettende hoop detail! Wat een gewicht! Wat een soepel draaiende wielen! Wat een juweel! Vanaf nu zal ik de uitroeptekens met moeite gaan beperken, maar deze wagen is echt het mooiste wat ik op mijn werkbank heb gezet.

Als ich diese Modell in die Hände bekam, war ich ganz aus der Fassung: Was für eine unglaubliche Menge an Details! Was für ein Gewicht! Was für geschmeidig sich drehende Räder! Was für ein Juwel! Auch wenn es schwer fällt, werde ich die Ausrufezeichen ab jetzt etwas eindämmen, denn dieser Wagen ist wirklich das Schönste, was ich bisher auf meinen Werktisch gestellt habe.


De uitdaging is een regelmatige graad van vervuiling te creëren, ook al bestaat dit model uit de meest moeilijk te bereiken hoeken. Toch is dit zeer behoorlijk gelukt, maar ik ben blij dat ik geen complete trein hoef te doen...
Die Herausforderung ist, einen regelmäßigen Grad der Verschmutzung hinzubekommen, und dazu besitzt dieses Modell sehr schwer erreichbare Stellen. Dies ist doch sehr ordentlich gelungen, aber ich bin froh, dass ich keinen kompletten Zug zu bearbeiten brauchte …

Het voorbeeld laat zien dat vooral de losbakken stoffig en beschadig zijn, en door juist hier goed te kijken, krijg je die authentieke sporen die deze wagen zo kenmerken.
Nu maar hopen dat KM 1 eens de Ottm 70 / Ed 090 gaat uitbrengen. Die wordt vast net zo mooi!

as Vorbild lässt erkennen, dass vor allem die Entladeschütten staubig und schadhaft sind, und wenn man gerade hier gut hinsieht, erhält man die authentischen Spuren, die diesen Wagen so kennzeichnen.

Jetzt hoffe ich nur, dass KM 1 irgendwann den Ottm 70 / Ed 090 herausbringen wird. Der wird fast ebenso schön!

LKW verliert seinen Glanz.

Om in de von Haus zu Haus keten ook klanten te kunnen bedienen die geen spooraansluiting hadden, bood de Bundesbahn de service de standaardcontainers op elke gewenste plek af te zetten. Dat was dan ook de essentie en het succes van deze formule- helaas heeft het niet kunnen voorkomen dat veel transport volledig over de weg is gegaan.

Um in der Von-Haus-zu-Haus-Kette auch Kunden bedienen zu können, die keinen Gleisanschluss hatten, bot die Bundesbahn den Service an, den Standardcontainer an jedem gewünschten Ort abzusetzen. Das waren dann auch die Essenz und der Erfolg dieses Konzeptes – leider hat es nicht verhindern können, dass viele Transporte vollständig über die Straße gingen.

Hübner heeft dit speciale transport fantastisch in model gevangen, en alle functies van het grote voorbeeld zijn ook in model na te bootsen. Zo kan het overzetten van de containers ook in scene gezet worden.
Hübner hat diesen Spezialtransport fantastisch im Modell eingefangen, und alle Funktionen des großen Vorbilds sind auch im Modell nachzustellen. So kann das Umsetzen des Containers in Szene gesetzt werden.

Deze trekkers en aanhangers waren veel te glanzend en pasten niet bij het geheel. Met een subtiel patina verliezen deze modellen meteen hun speelgoed-achtige uiterlijk, en hierdoor komen de details pas goed tot hun recht! Gelukkig gaat dit dus niet alleen op voor spoorwegmaterieel!

Die Zugmaschinen und Auflieger waren viel zu glänzend und passten nicht zum Ganzen. Mit einer subtilen Patina verlieren diese Modelle auf einmal ihr spielzeughaftes Aussehen, und hierdurch kommen die Details erst zu ihrem Recht! Zum Glück funktioniert dies also nicht nur bei Eisenbahnmaterial!

vrijdag 6 juli 2012

Die baureihe V100: Absolute Liebling nochmals abgelichtet.

Ik kon het niet laten: de V100 is en blijft mijn meest geliefde lok. Daarom moest ik hem in mijn nieuwe diorama nogmaals op beeld vastleggen. Ik hoop op uw begrip! Voor mij is er nu eenmaal niets mooiers dan dit....op het gebied van treinen dan....

Deze machine heb ik volledig gesuperd: het Märklin model geeft in grote lijnen deze lok perfect weer, dus is een dankbaar uitgangspunt voor een beperkte of een meer uitvoerige verbouwing.
Zoals de meeste volgers wel weten, ben ik liefhebber van Epoche IV. Dat is bij deze lok te herkennen aan de UIC- antenne en het computernummer.

Ich konnte es nicht lassen: Die V 100 ist und bleibt meine Lieblingslok. Darum musste ich sie in meinem neuen Diorama nochmals im Bild festhalten. Ich hoffe auf Ihr Verständnis! Für mich gibt es nun einmal nichts Schöneres als dies … zumindest was Züge anbelangt …

Diese Maschine habe ich komplett gesupert: Das Märklin-Modell gibt im Großen und Ganzen diese Lok perfekt wieder, ist also eine dankbare Ausgangsbasis für einen begrenzten oder auch umfangreicheren Umbau.
Wie die meisten wissen, die diesen Blog verfolgen, bin ich ein Liebhaber der Epoche IV. Das kann man an dieser Lok an der UIC-Antenne und der Computernummer erkennen.





Om de spoor 1 gemeenschap aan te sporen ook zelf eens zijn standaardlok eenvoudig op te waarderen heb ik deze 'verleidelijke' foto's gemaakt. Nu hoop ik dat bij u ook de vonk overslaat!

Um die Spur-1-Gemeinschaft anzuspornen, auch selber einmal die eigene Standardlok mit einfachen Mitteln aufzuwerten, habe ich diese „verführerischen“ Fotos gemacht. Nun hoffe ich, dass bei Ihnen auch der Funke überspringt!


KM 1 brengt over enige tijd de kortere variant uit, een V100.20 type verwacht ik niet gauw. Dus mijn verbouwing is niet voor niets geweest gelukkig. Dan nu de tips voor uw eigen 'Dauerbrenner':

Voor onderdelen kunt u terecht bij ASOA  maar vooral bij mijn vriend Dirk Neumann.
Dr. Brodrick heeft op het Spur 1 Forum een duidelijk en uitgebreid ombouwverslag. Maar het hoeft natuurlijk niet zo perfect: een paar lampenringen of een sneeuwruimer maken hem al veel fraaier.
Aan de slag dus!

KM 1 bringt demnächst die kürzere Variante heraus, eine V-100.20-Variante erwarte ich nicht so bald. Deshalb ist mein Umbau glücklicherweise nicht umsonst gewesen.
Nun also die Tipps für Ihren eigenen „Dauerbrenner“:

Bauteile bekommen Sie bei ASOA, aber vor allem bei meinem Freund Dirk Neumann.
Herr Dr. Brodrick macht im Spur-1-Forum einen gut verständlichen und ausführlichen Umbauvorschlag. Aber es braucht natürlich nicht so perfekt zu sein: einige Lampenringe oder ein Schneeräumer machen sie schon viel schöner. Also auf in den Kampf!