dinsdag 24 januari 2012

Lüftergitter baureihe 261: geen vrees voor het frezen!

De gegoten roosters zijn passé ! Ik zag erg op tegen zeker 5 mm. dik Märklinmetaal. Dit heeft me al menig gereedschap gekost, en ook nu weer. Maar na een beetje expirimenteren heb ik DE oplossing gevonden voor de ongelukkigen onder ons zonder freesbank!
Met eenvoudig gereedschap toch een strak resultaat.
1 -boor op de hoeken gaten van rond de 4 mm. met een metaalboor.
2 -neem en zeer fijn ijzerzaagje (Aeronaut) en zaag van hoek naar hoek.
3- vijl de randen glad en recht.

Klaar! En een zeer strak resultaat bovendien! Nu maar wachten op de Neumann ""Lüftergitter oben"
für die ausgefräste Variante! De kale plek op de bovenzijde markeerd de plek waar de nieuwe koelvloeistofindicator en -vuldop komt.

Deze keer kostte de ombouw mij een Xurion cutter en een boortje. maar dat mag de pret maar een kein beetje drukken!

Die gegossenen Gitterroste sind passé! Ich habe kräftig gegen sicher 5 mm Märklinmetall angesägt. Das hat mich schon manches Werkzeug gekostet, und jetzt auch wieder. Aber nach einem bisschen Experimentieren habe ich für die Unglücklichen unter uns ohne Drehbank DIE Lösung gefunden!



1.       Bohre an den Ecken Löcher von rund 4 mm.

2.       Nimm eine sehr feine Eisensäge (Aeronaut) und säge von Ecke zu Ecke.

3.       Feile die Ränder glatt und gerade.

Fertig! Und außerdem ein sehr starkes Resultat! Jetzt nur noch warten auf Neumanns „Lüftergitter oben“ für die ausgefräste Variante! Die kahle Stelle auf der Oberseite markiert die Stelle, wohin der neue Kühlflüssigkeitsanzeiger und -einfüllstutzen kommt.



Dieses Mal hat mich der Umbau einen Xurion-Cutter und einen Bohrer gekostet, aber das kann das Vergnügen nur ganz wenig schmälern!