zondag 18 december 2011

Gls 205: een klassieker wordt onder handen genomen!


Na een bezoek aan de beurs in hHouten heb ik de Märklin 5860 uit het jaar kruk voor € 37,- op de kop getikt. het model was nog helemaal onbeschadigd, geen afgebroken trapjes etc. En met DB logo!

Nach einem Besuch der Börse in Houten habe ich das Märklin-Modell 5860 von Anno Tubak für 37 EUR ergattert. Das Modell war noch völlig einwandfrei, keine abgebrochenen Tritte oder so. Und mit DB-Logo!


Weer een tijdperk IV aanwinst! Maar er moet wel wat gebeuren wil ik het een acceptabele wagen vinden. Helaas is de wagen net 1 cm. te kort, dit merk je met het superen ook wel, maar dat mag de pret, en het eindresultaat niet drukken!

Wieder eine Epoche-IV-Erwerbung! Aber es muss etwas geschehen, wenn es ein akzeptalber Wagen werden soll. Leider ist dieser Wagen genau einen Zentimeter zu kurz, das merkt man beim Supern auch, aber das soll die Freude und das Endresultat nicht verringern!

Zoals je op deze foto kunt zien, heeft de dremel overuren gemaakt. Aangegoten buffers, de kopelling en de verstevigingsbeugel aan de onderzijde moesten wijken. Nu ga ik de onderzijde vooral optisch aanpakken: er komt geen volledige weergave van het remsysteem. Na wat soldeerwerk en een greep uit de Hübner-onderdelen begint het al wat meer te lijken.
Wie man auf diesem Foto sehen kann, hat der Dremel Überstunden gemacht. Angegossene Puffer, die Kupplung und das Sprengwerk an der Unterseite mussten weg. Nun nehme ich mir die Unterseite vor allem optisch vor: Es kommt keine vollständige Wiedergabe des Bremssystems. Nach etwas Löten und einem Griff in die Hübner-Bauteilekiste sieht es schon besser aus.
Ook de bak heeft alle aangegoten handgrepen verloren, de deur wordt opnieuw gemaakt het zelfde geldt voor de steunen a.an de onderzijde. Nu eerst nog saai werk: schuren, plamuren, gaatjes boren etc. Dat is pas echt het break-even-point in de verbouwing.... Wordt vervolgd!!
Auch der Wagenkasten hat alle angegossenen Handgriffe verloren, die Tür wurde erneuert, und dasselbe gilt für die Stützen an der Unterseite. Nun noch eine langweilige Arbeit: schleifen, spachteln, Löcher bohren usw. Ab da geht’s beim Umbau tatsächlich in die Gewinnzone … Fortsetzung folgt!